logo

دیکشنری سئو

الف

ارتباط معنایی پنهان کلمات

LSI

LSI در واقع مخفف عبارت latent semantic indexing است و در فارسی با عنوان ارتباط معنایی پنهان عبارات شناخته می‌شود. به طور معمول گوگل هنگام ایندکس یک صفحه عبارات جانبی بسیاری که از نظر مفهومی با موضوع صفحه در ارتباط هستند را در نظر می‌گیرد.

این عبارات که عموما بیش از 3 کلمه هستند با عنوان کلمات کلیدی طولانی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال ممکن است صفحه ای از سایت شما در عبارت “آموزش سئو” جایگاه مناسبی داشته باشد ولی همزمان برای عبارت‌های طولانی‌تر مانند “آموزش تکنیک‌های حرفه ای سئو” و “آموزش سئو از صفر تا صد” نیز (که از نظر مفهومی مرتبط با موضوع اصلی هستند) جایگاه کسب کند.

اعتبار دامنه

فاکتورهای بسیاری برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ می‌شود که برخی از آنها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک‌های دریافتی، تعداد لینک‌های خروجی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و … .

هرچقدر اعتبار دامنه‌ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله میخواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده میشود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، می‌تواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.

الگوریتم BERT

درست زمانی که فکر میکردید جستجوی اینترنتی به کمال رسیده و دیگر بهتر از این نمیشود، گوگل دست به طراحی و انتشار بزرگ ترین و باهوش ترین الگوریتم خود در 5 سال گذشته زده است. این الگوریتم که با نام BERT شناخته میشود، یک الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی است که به ربات‌های گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک عبارت جستجو شده (کوئری) را به شکل دقیق تری درک کند.

کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است! لطفاً یک نفس عمیق بکشید و اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. در این مقاله میخواهیم به جای تمرکز بر روی اخبار و حواشی این به‌روزرسانی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی زیاد دیده میشود، بر روی نکاتی دقیق شویم که در آینده ای نه چندان دور، می‌تواند سرنوشت سئو سایت شما را رقم بزند.

الگوریتم پاندا

پاندا یکی از شناخته شده ترین الگوریتم‌های گوگل است. وظیفه اصلی آن بررسی کیفیت محتوا و شناسایی میزان رضایت کاربران از متن قرار گرفته در صفحه است. بسیاری تصور میکنند این الگوریتم فقط بر روی محتوای تکراری تمرکز دارد در حالیکه عملکرد آن بسیار پیچیده تر است.

در سال 2010 موتور جستجوی گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی کیفیت و تقلبی و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.

اولین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در تاریخ 23 فوریه 2011 معرفی شد.

یک روز بعد، در 24 فوریه گوگل یک بلاگ پست درباره الگوریتم پاندا منتشر کرد و در آن توضیح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی منتشر کرده و این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن، در واقع روشی برای مقابله با سایت‌هایی است که قصد دارند با خرید بک لینک یا استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهند. به عبارت دیگر، الگوریتم گوگل پنگوئن تلاش می‌کند سایت‌هایی که در زمینه لینک سازی خارجی اسپم به نظر می‌رسند را شناسایی و جریمه کند.

اگر سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن گوگل جریمه شده باشد با افت بازدید محسوسی مواجه شده اید. اگر جایگاه صفحه اصلی یا صفحات داخلی سایت برای کلمات کلیدی جایگاه مناسبی داشتند و اکنون به یکباره با کاهش رتبه و جایگاه در آن کلمات مواجه هستید به احتمال زیاد شما نیز یکی از قربانیان الگوریتم پنگوئن هستید.

الگوریتم تازگی محتوا

سئو مانند پازلی میماند که از تکه‌های گمشده زیادی تشکیل شده است. عده زیادی از مردم ترجیح میدهند به دنبال تکه‌هایی از این پازل بروند که پیدا کردنشان کار سختی نیست ولی به خاطر داشته باشید که حتی با نبود یک قطعه، این پازل تکمیل نمی شود.

الگوریتم Freshness گوگل یکی از آن تکه‌های گمشده از پازل سئو است که کمتر کسی در جستجوی آن است.

هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان میدهند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر میشود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.

الگوریتم رقص گوگل

زمانی‌که گوگل برای تعیین جایگاه دقیق یک صفحه دچار تردید می‌شود برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه های بالا نمایش میدهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با جایگاهی که کسب کرده تعیین میگردد.

گوگل میداند که CTR رتبه ۱ به طور معمول ۳۵ تا ۵۰ درصد است، حال اگر این صفحه جدید آمار پایین تری داشته باشد به طور حتم گزینه مناسبی برای حضور در رتبه ۱ گوگل نخواهد بود و جایگاه خود را از دست میدهد.

الگوریتم رنک برین

الگوریتم رنک برین (Rank brain) جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر داده‌ها و نمایش بهترین نتایج و رتبه‌بندی آن‌ها است. در اکتبر سال 2015 شرکت گوگل به‌صورت رسمی رنک برین را معرفی کرد که در عمل یک الگوریتم کمکی برای مرغ مگس خوار محسوب می‌شود.

رنک برین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین یا Machine Learning طراحی شده. یادگیری ماشین نیز بدین معناست که یک کامپیوتر بجای آموزش توسط انسان و یا استفاده از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق، خودبه‌خود نحوه کارکرد چیزی را یاد بگیرد.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد. برای آنکه شما هم در این پیشنهادات باشید باید ابتدا عملکرد این الگوریتم را به خوبی بشناسید.

ممکن است رتبه سایت شما با یک عبارت کلیدی در جایگاه پنجم باشد ولی با اعمال الگوریتم‌های محلی گوگل، ممکن است این جایگاه بالاتر یا پایین‌تر بیاید. این امر به خاطر آن است که وقتی بحث سئوی محلی مطرح می‌شود، بسیاری از عواملی که قبلا در سئو موثر بودند، تاثیر خود را از دست داده و عوامل جدیدی دیگری جایزگزین آن می‌شوند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

تکرار بیش از اندازه عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird راه حلی بود که گوگل در ماه آگوست 2013 معرفی کرد، و با استفاده از آن موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد.

هدف الگوریتم‌هایی همچون پاندا، پنگوئن، رنک برین و … درک رفتار و کسب رضایت کاربر است. الگوریتم مرغ مگس خوار هم خارج از این قاعده نیست و سعی می‌کند با درک منظور و مفهوم کاربر، به او همان نتایجی را نشان دهد که به دنبال آن است. اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا گوگل حتی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن نیست را به نحوی جذاب به او نشان می‌دهد تا حس کنجکاوی کاربر را برانگیزد.

ایندکس

اصطلاح ایندکس در واقع برای موتورهای جستجو تعریف می‌شود. گوگل و سایر موتورهای جستجو پس از مشاهده هر صفحه از اینترنت یک نسخه از آن را بر روی دیتابیس خود ذخیره می‌کنند و از آن برای بررسی موضوع صفحه و تعیین جایگاه آن در نتایج جستجو استفاده می‌کنند. Index Google در واقع دیتابیس عظیمی از محتوای صفحات وب است که بر روی سرورهای گوگل ذخیره شده است.

ب

بک لینک

بک لینک یا لینک ورودی (inbound link) به صفحاتی گفته می‌شود که از درون آن‌ها لینک مستقیم به صفحه اصلی یا یکی از صفحات داخلی سایت شما وجود دارد. بک لینک‌ها به ربات‌های گوگل کمک می‌کنند تا ارتباط موضوعی صفحات وب را تشخیص داده و صفحات جدید را در سطح اینترنت شناسایی کنند.

بک لینک یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای تعیین میزان اعتبار و محبوبیت یک صفحه است و بر جایگاه آن در نتایج جستجو تاثیر زیادی دارد. ارزش بک لینک معمولا به موضوع صفحه لینک دهنده، اعتبار آن و البته Anchor Text استفاده شده در آن مربوط می‌شود. زیاده‌روی در خرید بک لینک می‌تواند موجب جریمه سایت شما توسط الگوریتم پنگوئن شود.

 

بمب گوگل

اصطلاح Google Bomb به یک تکنیک کلاه سیاه در سئو اشاره دارد. در این تکنیک تلاش می‌شود که یک سایت یا صفحه اینترنتی با استفاده از لینک‌سازی‌های گسترده در عبارتی مشخص جایگاه کسب کند. این تکنیک معمولا با اهداف کوتاه مدت یا بعضا سیاسی انجام میشود.

استفاده از این تکنیک موجب می‌شود صفحه هدف در زمانی کوتاه به رتبه یک گوگل برسد ولی احتمال از دست رفتن جایگاه و جریمه آن توسط گوگل بسیار زیاد است.

به روزرسانی در هسته الگوریتم گوگل

گوگل در هر سال تغییرات بزرگ و چشمگیری در نتایج جستجو ایجاد می‌کند. این تغییرات با نام به روزرسانی در هسته الگوریتم‌های گوگل Google Core Updates شناخته می‌شوند. هدف اصلی این تغییرات بهبود ارزیابی کیفیت محتواست؛ به این معنی که گوگل می‌خواهد مطمئن شود نتایجی که در اختیار کاربران می‌دهد، بهترین، مرتبط‌ترین و مفید‌ترین نتایج موجود در فضای وب هستند.

برخی از به‌روزرسانی‌های موجود در هسته گوگل به صورت عمومی منتشر می‌شوند و بعضی دیگر از چشم عموم پنهان‌اند.

بودجه خزش

بودجه کراول یا Crawl Budget به تعداد صفحاتی گفته می‌شود که ربات‌های گوگل طی یک دوره زمانی مشخص در سایت شما ایندکس می‌کنند. به عبارت دیگر، بودجه‌ای که گوگل برای ایندکس صفحات شما تعیین می‌کند یک مقدار مشخص است و بی‌نهایت نیست. اگر صفحات سایت شما بیش از بودجه مورد نظر گوگل باشد، احتمال دیر ایندکس شدن صفحات وجود دارد.

بهینه سازی تجربه کاربری

HEO

HEO مخفف Human Experience Optimization به معنی  شناسایی کاربران وارد شده به سایت از نظر این که چه کالایی میخرند یا به چه صفحه ای مراجعه میکنند و یا چه کار هایی در سایت انجام میدهند توسط کارشناسان  به عنوان تجربه کاربری منجر به بهینه سازی تجربه کاربری می شود. 

بک لینک PBN چیست؟

PBN

این یک روش کلاه سیاه لینک سازی به شدت خطرناک است که البته در صورت اجرای صحیح، بازخورد مناسبی هم دارد. در آن، یک مجموعه سایت، وبلاگ و… از طریق لینک سازی به هم متصل شده و در نهایت به سایت شما لینک میدهند. در مقاله سئو کلاه سیاه در مورد آن اطلاعات کامل تری ارائه شد. همینطور در مقاله آموزش PBN نحوه اجرای آن به صورت اصولی را به شما آموزش دادم.

پ

پروتکل http2

HTTP  مخفف (Hypertext Transfer Protocol) یک پروتکل انتقال اطلاعات فرامتنی میان مروگر و سرور است. HTTP2 به عنوان نسخه جدید این پروتکل در سال 2015 معرفی شد و یک گام روبه‌جلو در بهبود سرعت سایت و در نتیجه تجربه بهتر کاربری برداشت. در این پروتکل جدید و پس از ایجاد اولین ارتباط میان مرورگر و سرور منابع و فایل‌های مربوط به آن صفحه به صورت هم‌زمان و موازی دریافت می‌شوند.

پنهان کاری

ورود ربات‌های گوگل به یک صفحه از طریق اطلاعات دریافت شده در سرور قابل تشخیص است. یکی از تکنیک‌های کلاه‌سیاه شناسایی ربات‌های گوگل و نمایش محتوای متفاوت به آن‌ها است.

در تکنیک Cloaking زمانی‌که کاربر وارد صفحه می‌شود محتوای مناسبی را دریافت می‌کند ولی ربات‌های گوگل ممکن است محتوایی کاملا متفاوت و سئو شده را مشاهده کنند. عملا یک نسخه از محتوا برای گوگل و نسخه دیگری برای کاربر ایجاد می‌گردد. گوگل قادر به تشخیص این روش بوده و استفاده از آن موجب جریمه سایت شما خواهد شد.

پیشنهاد ویژه گوگل

Feature Snippet در واقع باکسی است که بالاتر از رتبه یک در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده می‌شود و حاوی پاسخ مستقیم به کوئری کاربران است. گوگل این پاسخ‌ها را به صورت هوشمندانه از سایت‌ها بر می‌دارد و سایت‌ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. هر فیچر اسنیپت عموماً حاوی تصویری است که می‌تواند از سایت‌هایی به جز سایت منبع گرفته شده باشد.

اسنیپت‌های گوگل باعث شده که جستجو در گوگل دیگر یک جستجو نباشد، بلکه تنها لازم است به گوگل بگویید که دنبال چه چیزی هستید، تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را بگیرید.

پنالتی

به جریمه ی سایت توسط گوگل و حذف آن از صفحه ی نتایج پنالتی گویند

ت

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل را با نام گوگل ادز یا همان google advertising یا google adwords میشناسیم.

این کلمه مخفف call to action می باشد و آن را می توان “فراخوانی به اقدام” خواند و منظور از cta این است که کاربران را تشویق کنیم که یک کار را انجام دهند، مثلا این تشویق می تواند نصب اپلیکیشن یا تکمیل یک فرم و یا حتی وارد کردن شماره همراه باشد.

تکرار کلمه کلیدی

اصطلاح keyword stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی یک روش قدیمی و البته رایج برای معرفی کلمه کلیدی هدف به ربات‌های گوگل است. در این روش تلاش می‌شود، با تکرار یک کلمه یا عبارت مشخص؛ در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و حتی لینک‌های داخلی، شانس کسب جایگاه افزایش داده شود.

در عمل این روش موجب افزایش چگالی کلمه کلیدی هدف در صفحه شده و به ظاهر کمک می‌کند گوگل متوجه موضوع صفحه شود. استفاده بیش از حد، از یک عبارت خاص، موجب میشود گوگل متوجه تلاش شما برای کسب جایگاه در آن کلمه کلیدی شود. در نقطه مقابل این روش نشان دهنده کیفیت پایین محتوای تولید شده توسط شما خواهد بود که میتواند موجب از دست رفتن جایگاه در نتایج گوگل شود.

تگ عنوان

نوشته‌ای که با بزرگترین فونت در صفحه نتایج نشان داده می‌شود را Title Tag یا تگ عنوان می‌گویند. این تگ مشخص‌ترین عنصر به‌هنگام نمایش صفحه‌ وب‌سایت در نتایج جستجو است و به همین خاطر، مهم‌ترین عنصر تعیین‌کننده در کلیک کاربر بر روی لینک وب‌سایت محسوب می‌شود.

تگ کنونیکال

اگر در سایت ما چندین صفحه با محتوای مشابه یا نزدیک به هم وجود داشته باشد،  با استفاده از تگ canonical به گوگل اعلام می‌کنیم که کدام‌یک از آن‌ها نسخه اصلی بوده و اولویت بالاتری نسبت به بقیه دارد.

استفاده از تگ کنونیکال برای همه سایت‌ها ضروری است نبود این تگ موجب تولید صفحاتی با محتوای یکسان ولی آدرس‌های مجزا در سایت می‌شود. علاوه براین هرکسی می‌تواند با لینک‌سازی‌های اشتباه به سایت ما صفحاتی جدید بر روی آن ایجاد و ایندکس کند!

توضیحات متا

تگ توضیحات متا یا همان Meta Description Tag معمولا در هدر صفحه قرار می‌گیرد. این تگ و محتوای قرارگرفته در آن، به کاربر نمایش داده نمی‌شود ولی ربات‌های گوگل آن را بررسی کرده و در نتایج جستجو به کاربر نمایش می‌دهند.

تگ توضیحات متا باید توصیفی از محتوای صفحه باشد و برای هر صفحه از سایت شما به‌صورت کاملاً اختصاصی نوشته شود. اگر توضیحات درج‌شده برای یک صفحه از نظر گوگل مناسب نباشد، در نتایج جستجو نمایش داده نشده و ربات‌های گوگل بخشی از محتوای صفحه را جایگزین آن خواهد کرد.

ج

ارتباط معنایی پنهان کلمات

به هر سیستم نرم‌افزاری پیشرفته، که اطلاعاتی در مورد عملکرد داخلی آن در دسترس نیست Black Box گفته می‌شود. این سیستم‌ها معمولا ورودی مورد نظر را دریافت کرده و خروجی را متناسب با آن تهیه می‌کنند ولی هیچ اطلاعی از فرآیند انجام شده در داخل جعبه برای تهیه خروجی در دسترس نیست.

الگوریتم‌های گوگل نوعی جعبه سیاه هستند. براساس خروجی و ورودی می‌توان در مورد عملکرد آنها تحقیق و بررسی نمود ولی توضیح قطعی از فرآیند داخلی آن‌ها وجود ندارد.

چ

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ح

حذف از ایندکس

زمانی‌که صفحه‌ای از سایت شما به صورت موقت یا دائمی از نتایج گوگل حذف شود عبارت de-index را برای آن به کار می‌بریم.

در پنل گوگل سرچ کنسول ابزاری به نام Remove URLs وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد صفحات سایت خود را از ایندکس گوگل حذف کنید. همچنین ممکن است سایت یا صفحه‌ای از آن به دلیل عدم رعایت قوانین و جریمه گوگل از نتایج جستجو حذف شود. این جریمه می‌تواند به صورت دستی یا توسط الگوریتم‌های گوگل اجرا شود.

خ

خرده نان

اصطلاح خرده‌نان براساس یک داستان قدیمی در نظر گرفته شده است. در این داستان پدر بچه‌ها قصد داشت آن‌ها را به جنگل برده و رها کند ولی بچه‌ها که از این تصمیم مطلع شده بودند تصمیم گرفتند تا در طی مسیر خرده‌نان بریزند تا مسیر برگشت را پیدا کنند. البته زمانی که قصد بازگشت داشتند متوجه شدند که پرندگان همه نان‌ها را خورده‌اند!

Breadcrumb به منوهای دسترسی سریع در بالا یا پایین صفحه گفته می‌شود که موقعیت کاربر در سایت را نشان داده و به او اجازه می‌دهد به بخش‌های بالایی دسترسی داشته باشد.

د

دامنه سطح بالا

TLD

TLD یا Top Level Domain به پسوند انتهایی URL گفته می‌شود. TLDها در سه دسته‌ عمومی، محدودشده و کشوری دسته‌بندی می‌شوند.

محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین TLD در حال حاضر، عبارت کوتاه .com است که در دسته دامنه‌های سطح بالای عمومی قرار می‌گیرد.

به‌جز دامنه‌های سطح بالای محدودشده، در انتخاب TLD تقریباً هیچ محدودیتی نداریم. به همین دلیل بهتر است پس از شناخت کاربرد و ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها، بهترین TLD را با توجه به نوع کسب‌وکار و محتوای سایتمان انتخاب کنیم.

د

دعوت به اقدام

CTA

CTA یا Call to action یکی از مفهوم های تخصصی سئو می باشد که به معنی دعوت کاربر برای انجام کاری در سایت به منظور های مشخصی از جمله کلیک کاربر برای خرید در سایت و گهگاهی هم برای جمع آوری اطلاعات کاربر می باشد.این اقدام ها باعث کاهش  Bounce Rate  و افزایش  نرخ تبدیل در وبسایت می باشد.

ذ

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ر

ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای یک وب‌سایت را راحت‌تر درک کرده و درک خود را به روش خلاصه و مفید تری در اختیار کاربران قرار  دهد. Rich Snippets از داده‌های نشانه‌گذاری شده یا استراکچر دیتا استفاده می‌کنند تا این هدف خود را به انجام برسانند.

ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 به معنی تغییر آدرس دائمی از سمت سرور است. این کار معمولا زمانی انجام می‌شود که یک صفحه برای همیشه حذف شده و یا آدرس آن تغییر کرده است. با مراجعه گوگل یا کاربر به این صفحه، سرور به صورت اتوماتیک او را به آدرس جدید منتقل می‌کند.

برای تغییر آدرس صفحات سایت معمولا از ریدایرکت 301 استفاده می‌کنیم زیرا با این کار گوگل به سرعت آدرس جدید را شناسایی کرده و لینک‌هایی که در گذشته به این صفحه ارجاع داده شده اند ارزش و اعتبار خود را از دست نمی‌دهند.

ز

زمان ماندگاری

زمان ماندگاری یک کاربر در صفحه از لحظه‌ای که بر روی یکی از نتایج جستجو کلیک می‌کند آغاز شده تا زمانی‌که مجددا وارد صفحه نتایج جستجوی گوگل می‌شود ادامه دارد.

هرچه‌قدر زمان ماندگاری یا Dwell Time یک کاربر در صفحه سایت شما بیشتر باشد از نظر گوگل میزان رضایت کاربر از این صفحه بیشتر بوده است. اگر این زمان کمتر از 5 ثانیه باشد یک سیگنال منفی از نظر گوگل بوده و تشخیص می‌دهد کاربر از انتخاب این سایت راضی نبوده است.

زمان ماندگاری یکی از فاکتورهای مهم از نظر الگوریتم رنک برین گوگل است که می‌تواند بر رتبه‌بندی نتایج گوگل تاثیر گذار باشد. در این الگوریتم میزان رضایت کاربران از صفحه یکی از فاکتورهای اثر گذار بر رتبه شماست.

ژ

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

س

سئو کلاه سیاه

این اصطلاح در حوزه سئو برای توصیف شیوه‌ های نامعتبر برای بهبود جایگاه در موتورهای جستجو استفاده می‌شود. نمونه هایی از سئو کلاه سیاه شامل پرداخت هزینه برای وارد کردن لینک هایی به سایت یا استفاده از متن سفید برای پنهان کردن حجم زیادی از کلمات کلیدی در یک صفحه است. تکنیک ‌های سئو کلاه سیاه ممکن است در ابتدا برای مدت کوتاهی کار کنند، اما در نهایت منجر به جریمه سایت  توسط موتورهای جستجو می‌شوند و در موارد نادر موتورهای جستجو یک وب‌سایت را برای همیشه از نتایج جستجو در لیست سیاه قرار می‌ دهند.

سئو کلاه خاکستری

فعالیت‌های ما در سئو به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند، کلاه سفید و کلاه سیاه. تکنیک‌هایی که مطابق با قواعد و استانداردهای پیشنهادی گوگل هستند را اصطلاحا کلاه سفید و تکینک هایی که با هدف فریب گوگل انجام می‌شوند را کلاه سیاه می‌نامیم.

در این میان روش‌هایی وجود دارد که برخلاف استانداردهای گوگل هستند ولی در حال حاضر الگوریتم گوگل قادر به تشخیص آن‌ها نیست. به این تکنیک‌ها اصطلاحا کلاه خاکستری گفته می‌شود.

زیاده‌روی در تکنیک‌های کلاه خاکستری می‌تواند آن را به کلاه سیاه تبدیل کند.

سندباکس

سایت‌هایی که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده‌اند معمولا شانس کمتری برای کسب جایگاه در نتایج جستجو خواهند داشت. بسیاری معتقدند که موتور جستجوی گوگل در اولین ماه‌های راه اندازی یک سایت با اینکه صفحات و محتوای آن را به صورت کامل بررسی می‌کند ولی شانس زیادی برای حضور در نتایج به آن نمیدهد.

روزانه سایت‌های زیادی تاسیس میشوند ولی بسیاری از آنها فعالیت خود را به صورت بلند مدت ادامه نمی‌دهند. در نتیجه گوگل در ماه‌های ابتدایی سایت شما در سندباکس (زمین بازی کودکان) قرار می‌دهد تا از ادامه فعالیت و کیفیت محتوای شما مطمئن شود.

در این مدت گوگل تلاش می‌کند تا عملکرد شما را بررسی کرده و جایگاه واقعی شما را در نتایج گوگل تشخیص دهد.

ش

شبکه توزیع محتوا

CDN

CDN مخفف کلمه Content Delivery Network یا همان شبکه توزیع محتوا است. تکنولوژی CDN به مدیران وبسایت‌ها کمک می‌کند با استفاده از سرورهای واسطه (Edge Server) فاصله میان کاربران با اطلاعات سایت را کاهش دهند. در نتیجه وبسایت امنیت بالاتر، سرعت لود بیشتر و نرخ پرش پایین‌تری تجربه خواهد کرد.

شبکه خصوصی لینک

PBN

اصطلاح PBN مخفف Private Blog Network است. در این روش مدیر سایت مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها و سایت‌های مختلف را ایجاد کرده و محتوایی مرتبط با موضوع سایت خود در آن‌ها قرار می‌دهد. این وبلاگ‌ها به مرور زمان اعتبار و جایگاه کسب کرده و فضای مناسبی برای لینک‌سازی به سایت اصلی خواهند بود.

تفاوت این روش با خرید بک لینک آن است که اولا سایت های ایجاد شده از نظر موضوعی کاملا مرتبط با کار شما هستند و مطمئن هستید که رقبای شما امکان خرید بک لینک یا رپورتاژ آگهی از آن‌ها را ندارند. ساخت PBN جزو روش‌های سئو کلاه سیاه شناخته می‌شود و سایت‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه می‌شوند.

ص

صفحه فرود

یک لندینگ پیج یا صفحه فرود، صفحه‌ای از سایت است که هدف آن تبدیل بازدید کننده به مشتری (Lead) است. تفاوت این صفحه با دیگر صفحات سایت این است که صفحه فرود معمولاً دارای یک نوع فرم است که در ازای گرفتن اطلاعات کاربر مانند ایمیل و مشخصات فردی، محصول یا خدمتی را در اختیار او قرار می‌دهد.

ص

صفحه نتایج جستجو

Search Engine Result Page  صفحه ای از موتور جستجو می باشد که نتایج جستجو شده در آن لیست می شوند و در واقع منظور از SERP صفحه نمایش رتبه های گوگل است، یعنی همان جایی که برای مشاهده رتبه ها میبینیم.

ض

ضریب خروج

ضریب خروج هم برای صفحه و هم برای سایت (متوسط صفحات) محاسبه می‌شود. زمانی که یک کاربر صفحه سایت شما را باز کرده و بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج می‌شود عملا Bounce اتفاق افتاده است. نسبت کاربرانی که سریعا از صفحه خارج می‌شوند به تعداد کل کاربرانی که وارد صفحه شده اند را ضریب خروج یا همان Bounce Rate می‌نامیم.

ط

طراحی واکنش گرا

اصطلاح Responsive Design  زمانی به کار برده می شود نمایش سایت با موبایل و تبلت به طور کامل نمایش داده شود که در SEO از اهمیت بالایی برخوردار است.

ظ

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ع

عبارت کلیدی به نام برند

عباراتی که به صورت مستقیم یا همراه با کلمات دیگر به نام برند اشاره دارند را Branded Keyword می‌نامیم. به عنوان مثال “آموزش سئو” یک کلمه کلیدی است ولی “آموزش سئو وبسیما” یک کلمه کلیدی با نام برند است.

بسیاری از متخصصین سئو معتقدند که جستجوی نام برند توسط کاربران میتواند بر اعتبار و جایگاه آن سایت از نظر گوگل تاثیر مثبت داشته باشد.

غ

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ف

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ق

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ک

کش

سرویس Cache یکی از تکنولوژی های رایج در اینترنت است که کاربردهای متنوع ولی تعریف یکسانی دارد. با استفاده از کَش میتوان محتوایی شامل متن، تصویر و فایل‌های جانبی را ذخیره کرد تا در بازدیدهای بعدی به سرعت برای کاربر در دسترس باشد. مهمترین کاربردهای کش عبارتند از:

  1. گاهی اوقات یک نسخه Cache از کل صفحه بر روی سرور قرار می‌گیرد تا بدون نیاز به ارتباط با دیتابیس اطلاعات به کاربر منتقل شود.
  2. در برخی سیستم‌ها می‌توان اطلاعاتی مانند تصاویر و فایل های CSS و Js را بر روی مرورگر کاربر Cache نمود تا بدون مصرف پهنای باند محتوای قبلا دانلود شده را مشاهده کند.
  3. موتور جستجوی گوگل نیز یک نسخه Cache از تمام صفحات وب تهیه و نگهداری میکند که برای آنالیز محتوا و تعیین رتبه از آن استفاده می‌کند.

 

کنیبالیزیشن

اگر با جستجوی یک کلمه کلیدی دو یا چند صفحه از سایت ما در نتایج گوگل نمایش داده شود، اتفاق خوبی است؟ همیشه نه! در برخی موارد این اتفاق شبیه به یک فاجعه است؛ زیرا صفحات ما در حال رقابت و بلعیدن یکدیگر هستند!

در اغلب موارد Cannibalization زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند صفحه از سایت ما برای یک کلمه کلیدی (شما بخوانید مفهوم کلیدی) یکسان یا چند کلمه کلیدی بسیار مشابه و نزدیک به یکدیگر بهینه شده باشند. در این صورت گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام یک از این صفحات پاسخ بهتری برای عبارت جستجو شده ارائه می‌دهند و هر دو آن‌ها را در نتایج گوگل نمایش می‌دهد تا خود کاربر در این مورد تصمیم‌گیری کند.

کلمه کلیدی

منظور همان کلمه ای است که برای موفقیت در کسب و کارمان، میخواهیم با سرچ آن در نتایج گوگ دیده شویم. دقت کنید منظور از کلمه کلیدی حتما بکار بردن یک کلمه نیست، حتی گاهی یک عبارت هم می تواند به عنوان کلمه کلیدی به کار برده شود.

کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی، معمولا به عباراتی گفته می‌شود که به جای در نظر گرفتن یک مفهوم کلی، دقیقا به نیاز کاربر اشاره دارند. معمولا عباراتی که توسط کاربران جستجو شده و بیش از 4 کلمه هستند را Long Tail می‌نامیم.

این عبارات معمولا تعداد جستجوی بالایی دارند ولی با توجه به این‌که مستقیما به نیاز کاربر اشاره دارند نرخ تبدیل به مشتری در آن‌ها بالاست. کسب جایگاه در کلمات کلیدی طولانی به ما کمک می‌کند که در عبارات کوتاه و مفهومی نیز جایگاه مناسبی کسب کنیم.

کو آکیورنس

زمانی در یک یا چند سایت از چندین کلمه به عنوان کلمه کلیدی استفاده می کنیم که این کلمات  مشابه هم هستند و حول یک موضوع میچرخند ولی دقیقا یکی نیستند. به عنوان مثال مدیر یک شرکت هدف خود را روی رسیدن سایتش به رتبه ی یک بر اساس کلمات هدفش می باشد. خزنده های گوگل با تشخیص این کلمات با جستجوی یک موضوع مرتبط با کلمات توسط کاربر ، آن هارا در صدر لیست نتایج نشان می دهد. برای این کار فقط باید در یک محتوای جذاب و استاندارد کلمات مورد نظر را وارد کنید تا موتور های جستجوی آن ها را تشخیص دهند.

کو سایتیشن

زمانی که یک سایت به عنوان منبع اصلی به دوتا سایت دیگر لینک دهی کند اتفاق می افتد.بعد از این که این اتفاق می افتد از نظر گوگل این دو سایت به یکدیگر مرتبط هستند هرچند لینکی بین دوتا نباشد.همچنین این عمل باعث می شود آن دو سایت اعتبار بالایی به دست آورند و در کلمات کلیدی که مشترک هستند نتایج بهتری داشته باشند.

 

 

گ

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس سیستمی برای محاسبه و تجزیه و تحلیل مجموعه ای از داده ها یا آمارهای سایت است. با استفاده  از گوگل آنالیتیکس می توان آمارهای تحلیلی مانند ترافیک وب سایت، کاربران، الگوی رفتاری کاربران را جمع آوری کرد؛ و به صورت داده های تحلیلی برای سئو سایت استفاده کرد.

ل

لینک با آدرس دقیق

در طراحی وب سایت می‌توان لینک‌ها را با آدرس کامل آن‌ها وارد نمود و یا به صورت لینک‌های وابسته درج کرد. لینک‌های وابسته براساس آدرس دامنه عمل می‌کنند ولی لینک‌های دقیق به دامنه صفحه مرتبط نیستند.

م

متن جایگزین تصاویر

Alternative Text متنی است که توسط نویسنده محتوا درون عکس قرار داده شده و در صورت عدم نمایش یک تصویر در سایت، به مخاطب نمایش داده میشود. علاوه بر این، گوگل از این متن برای دسته بندی تصاویر در نتایج جستجو استفاده میکند. همه سیستم های مدیریت محتوا بخشی برای نوشتن متن جایگزین هر تصویر را دارند. دقت کنید که متن جایگزین یکی از نکات تاثیرگذار روی سئو محتوا است.

متن لینک شده

لینک‌ها معمولا بر روی یک متن یا تصویر قرار داده میشوند. اگر لینک متنی باشد عبارتی که به صفحه هدف لینک شده است را Anchor Text یا متن قلاب شده می نامیم. در واقع ارزش و اعتباری که به صفحه هدف منتقل میشود وابسته به این عبارت است.

محتوای سنگ بنا

در لغت‌نامه عبارت Cornerstone یا سنگ بنا به معنای بستری ضروری و اساسی است که چیز دیگری بر روی آن ساخته می‌شود. بنابراین سنگ بنا یا کرنر استون، بخش مهمی از سایت است که بر اساس آن، دیگر محتواهای صفحات ما ساخته می‌شوند.

صفحات کرنر استون وظیفه هدایت و ایجاد دسترسی کاربر از طریق بخش‌های مختلف سایت مانند فوتر، دسته‌بندی به بخش‌های اصلی سایت را بر عهده دارند. برای مثال صفحه سئو چیست همین سایت یک کرنر استون است که پس از ورود به آن به‌راحتی می‌توان به بخش‌های مختلفی از سایت مانند مقالات، پادکست‌های سئو، دوره‌ها و کتاب‌ها دسترسی داشت.

مزرعه محتوا

مزرعه محتوا به سایت هایی اشاره دارد که پر از محتواهای بی کیفیت، کوتاه، کپی شده و… هستند. در گذشته این یک تکنیک کلاه سیاه بود که با کمک کپی کردن محتوای دیگر سایت ها و انتشار آن در سایت خودتان، به صفحات اول برسید و به عنوان یک سایت معتبر دیده شوید. اما امروز گوگل به خوبی استفاده از این روش را تشخیص داده و شما را دچار جریمه میکند

مزرعه های لینک

مزرعه لینک اصطلاحا به صفحاتی گفته می‌شود که تعداد لینک‌های خروجی آن‌ها به سایت‌های دیگر بسیار زیاد است و این سایت‌ها عموما از نظر محتوایی با این صفحه مرتبط نیستند. هدف از تولید مزرعه لینک بیشتر ربات‌های گوگل هستند و این صفحات برای بازدیدکننده ارزشی ندارند.

این تکینک در گذشته برای کسب جایگاه و افزایش اعتبار سایت‌ها استفاده می‌شد ولی هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین دلایل برای جریمه سایت ها توسط الگوریتم پنگوئن گوگل است.

محتوای تکراری

محتوای کپی یا Duplicate Content محتوایی است که از سایت‌های دیگر استخراج می‌شود و روی سایت شما بارگذاری می‌شود. به عبارت دیگر، محتوایی که بیش از یک آدرس URL در فضای اینترنت داشته باشد به آن محتوای کپی می‌گویند. محتوای کپی هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل جذابیت نداشته و به همین خاطر ارزشی را برای آن در نظر نمی‌گیرد. بر خلاف باور عموم، گوگل جریمه‌ای برای محتوای کپی در نظر نگرفته است

ن

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل نه یک اصطلاح سئو، بلکه یک واژه مربوط به بازاریابی است. این مفهوم به افرادی اشاره دارد که بعد از بازدید از کسب و کار شما، تبدیل به هدف مورد نیازتان، مثلا خریدار محصول شده اند.

به عنوان مثال اگر سایت شما امروز 2 هزار بازدید داشته باشد و از آنها 20 نفر محصولتان را بخرند، نرخ تبدیل امروز سایت برابر با 1 درصد بوده است.

نرخ کلیک

CTR

عبارت CTR مخفف سه کلمه Click Through Rate است که در فارسی به آن نرخ کلیک کاربران می‌گوییم. این عدد که گزارش آن در پنل گوگل سرچ کنسول به تفکیک کلمه کلیدی و صفحه قابل مشاهده است، به ما نشان می‌دهد که هر صفحه از سایت ما چقدر مورد توجه کاربران در صفحه نتایج جستجو (SERP) قرار گرفته است. CTR به صورت درصد اعلام می‌شود و عددی بین 0 تا 100 دارد.

به طور مثال تصور کنید که عبارت “آموزش سئو” در یک روز 100 بار جستجو شده است و سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار داشته است. اگر 20 نفر پس از جستجوی این عبارت سایت شما را انتخاب کرده باشند، CTR شما در این کلمه کلیدی 20 درصد خواهد بود. افزایش نرخ CTR یکی از تکنیک‌های مهم در سئو است به ما کمک می‌کند تا سهم بیشتری از مخاطبین را به سایت خود جذب کنیم.

نمره اسپم

نمره اسپم توسط کمپانی MOZ معرفی شده است و به شما کمک می‌کند درصد احتمال اسپمر بودن یک سایت را پیدا کنید. برای تعیین نمره اسپم یک سایت فاکتورهای زیادی تاثیرگذار هستند.

  • تعداد صفحات سایت زیاد باشد ولی تعداد بک لینک‌های آن کم.
  • بک لینک‌های عموما به یک یا چند آدرس مشخص از سایت شما هستند.
  • محتوای صفحات سایت کم یا بی ارزش است.
  • نشانه گذاری انجام شده در سایت غیرواقعی باشد.
  • درصد بک لینک‌هایی که با نام برند شما هستند کم است.
  • تعداد لینک‌های فالو و نوفالو سایت همخوانی ندارد و درصد زیادی از آن‌ها فالو هستند.
  • تعداد بک لینک‌های سایت خیلی زیاد است.
  • بک لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت شده در منوی اصلی بوده است.
  • تعداد کاراکترهای نام دامنه خیلی زیاد باشد.

و

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

ه

هدف جستجو کاربر

هدف جستجو کاربر یکی از مفاهیم تازه و نوین در دنیای سئو است. این مفهوم به سادگی یعنی به جای این‌که محتوای خود را برای موتورهای جستجو تولید کنیم، هدف و نیاز کاربران را در اولویت قرار دهیم. کلمات کلیدی طولانی معمولاً هسته اصلی نیاز کاربر را تعیین می‌کند و هر چه در محتوای خود بیشتر این عبارات طولانی را هدف قرار دهید، تجربه کاربری بهتری برای مخاطب خود رقم می‌زنید.

مثلاً استفاده از عبارت «سفر به استانبول» به نیاز خاصی از کاربر اشاره ندارد، ولی وقتی از عبارت «بهترین زمان سفر به استانبول» استفاده می‌کنیم و برای آن یک مقاله جامع می‌نویسیم، یعنی یکی از نیازهای مهم کاربر را تشخیص دادیم و برای آن راه‌حل ارائه دادیم.

ی

کلمه ای یافت نشد

اگر کلمه ای با این حرف شروع می شود ، از شما می خواهیم در جمع آوری و کمک به ارتقای دانش در این حوزه باما همراه باشید .

کلمه مدنطرتان را درانتهای همین صفحه با توضیحات کوتاه برایمان کامنت کنید تا دراین صفحه با ذکر نام شما بای علاقه مندان به این حوزه به اشتراک گذاشته شود .

دیدگاه ها بسته شده است

گپ و گفت با مدیران