حتما توجه کردید که در گفتگوی میان دو نفر یا بیشتر بدون اینکه به صورت مستقیم به موضوعی اشاره بشه مفهوم اون رو به طور کامل می فهمند.ربات های جستجوی گوگل منظور شمارو به طور کامل و به سادگی متوجه نمیشن و نمیتونن درک کاملی از موضوعی که بهش پرداختید رو داشته باشن.
اینجاست که پای استراکچر دیتا برای حل این قضیه باز میشه.با توسعه و پیشرفت فناوری وقتی مردم جز کامپیوتر ها از موبایل هم برای انواع جستجو ها استفاده کردند داده های ساختار یافته هم تاثیرش روی جستجوی افراد بیشتر شد. در این مقاله به موضوع داده های ساختار یافته یا استراکچر دیتا چیست؟ و نحوه استفاده از structured data و تاثیر ان بر سئو به طور کامل میپردازیم با ما همراه باشید.
داده های ساختار یافته یا structured data
یکی از روش هایی که بخواید وبسایتتون رو توصیف کنید داده های ساختار یافته است که باعث سهولت درک اون برای موتور های جستجوگر گوگل میشه. برای موثر بودن structured data شما باید به واژه ها دسترسی داشته باشید و یک منبع بزرگی داره که توی این حوزه حرف اول رو میزنه اونم Schema.org هستش که شامل تگها و ویژگیها را برای توصیف محصولات، بررسیها، لیست کسبوکارهای بومی، اعلان شغل و… با جزییات کامل می باشد. اگه به درستی اجرا بشه، اینجاست که هر موتور جستجوی گوگل میتونه استراکچر دیتای به کار رفته برای درک بهتر مطالب و مفهوم سایت شما استفاده کنه. هراندازه درک مطالب برای گوگل بهتر و راحت تر باشه این مطالب با دسته بندی بهتری برای کاربران به نمایش در میاد و دسترسی به مطالب برای مخاطبین راحت تره .
خب در حالت کلی اینطور بگیم که این داده های ساختار کلا یک سری واژه ها ،دستوراتی هستش که از قبل تعریف شدن و درک مفاهیم رو برای موتور های جستجو گر راحت تر میکنن.پس ما نمیتونیم از موتور های جستجو این انتظار رو داشته باشیم که هوشمندی اونا اندازه انسان باشه.

مقاله پیشنهادی:صفحات یتیم (orphan page) چیست؟ + چگونه آنها را پیدا کنیم؟
از چه واژگان برای استراکچر دیتا استفاده کنیم؟
همونطور که در بالا اشاره کردیم واژگانی که حرف اول رو میزنه Schema.org هستش چرا؟ چون موتورهای جستجوی مطرح، مثل گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس ازش پشتیبانی میکنن راهنمای جامعی داره و تیم توسعه اش هم فعال هست.
چرا به structure data نیاز دارید؟
زمانی که شما بخواین برای بیزینسی که دارید محصولاتتون رو توصیف کنید،به بررسی محصولات بپردازید،یا اعلانات شغلی و رویداد هارو تنظیم کنید، با استفاده از داده های ساختار یافته در Schema.org vocabulary وبسایت شما توسط موتور های جستجوگر گوگل قابل درک تر میشه.خب معنیش چی میتونه باشه؟ اینه که به طور دقیق میتونن به شما بگن هر قسمت از سایتتون به چه بحثی پرداخته . امروزه الگوریتم های گوگل به صورت مدام بروز میشن و سعی میکنن به هدف مخاطب نزدیکتر بشن که به خواسته هاشون دقیق تر جواب بدن برای همین اهمیت این مسئله زیاد هستش.
آیا داده های استراکچر دیتا برای سئوی وبسایت مهم است؟
میشه پاسخ مثبتی به این سوال داد. استفاده درست از این داده ها شاید آنچنان روی رتبه گیری سایت شما موثر نباشه اما به صور غیر مستقیم کاری که روی سایت شما انجام میده باعث میشه توی جستجوی گوگل سایت شما جز نتیجه بهتری باشه..
در اینجا نتایج جستجوی پیشرفته کمک بیشتر ی به کاربران میکنه تا از نتایج لیست لینک های نمایش داده شده انتخاب بهتری داشته باشن و اگه سایت شما مفید باشه و بهتر عمل کنه یک نتیجه دارای اعتبار زیاد برای کاربر به حساب میاد و درنتیجه بانس ریت رو هم کاهش میدید که موجب میشه شما توسط گوگل یک سایت معتبر با محتوای جذاب و نتیجه ای نوید بخش باشید.
شما میتونید با استفاده موثر از استراکچر دیتاها یک سر و گردن از رقیبای بیزینستون بالاتر باشید . استراکچر دیتا تجربه کاربری رو بهبود میبخشه و اونا میتونن استراکچر دیتا را به وب سایت های مختلف انتقال بدن .
یک مثالی براتون بزنیم اینه که کاربران میتونن رویدادی که شما تعریف کردین رو با کلیک به طور مستقیم به تقویم سیستم خودش وارد کنه. یا مثلا کاربر می تونه بدون اینکه از صفحه نتایج جستجو خارج بشه بلیط سینما یا کنسرت رزرو کنه.
پس در حالت کلی استفاده از داده های ساختار یافته بر روی سئو وب سایت تاثیر داره. طبق همین گفته داده ساختار یافته به دو روش به بهبود سئو کمک می کنه :
اول اینکه اطلاعاتی که توسط داده های ساخت یافته ارائه میشن برای موتورهای جستجو به راحتی قابل درکن و اونارو قادر می سازد که داده ها روبه درستی نشان بشن.
دوم اینکه داده های زیادی با موتور های جستجوگر استخراج میشن که در یک قالب کوچیک توی صفحه نتایج جستجو به چشم میان .

مثالی برای درک بهتر داده های سازمان یافته
خب میخوایم برای درک اونچه که تا حالا بهش پرداختیم یه مثال بزنیم. این صفحه ی سایتی که الان حضور دارید یک صفحه از سایت اکادمی اکولرن هستش که به ساختار سازمان یافته پرداخته. موتورهای جستجوی گوگل وقتی بخوان این صفحه رو پیدا کنن و به کاربر نشون بدن میشه بگیم با عبارت کلیدی Structured Data مواجه میشن.البته باید بدونید این کلمه تنها کلمه کلیدی نیست که موتور های جستجو رو به این صفحه هدایت میکنه خب حالا بیاید پیشرفتهتر ساز و کار دیتا استراکچر ها رو بررسی کنیم.
به طور کلی، عبارتهای زیر در سایتها مختلف میتونه متداول باشه:
- شخص (نام، تصویر پروفایل، اطلاعات تماس)
- مکان مانند محل کسبوکارها، شهرها یا پارکها
- رویدادها (لیست رویدادها، شامل زمان و مکان رویداد)
- محصولات.
- مقالات درباره موضوعات مختلف
خب موتور های جستجو صرفا با این کلمات اون داده ای که باید رو نمیتونه استخراج کنه و به کاربر نشون بده این پاراگراف ها اونقدر سازمان یافته نیستن که گوگل درکشون کنه و باید یه چیزی بهشون اضافه بشه. خب سوال اینجاست چی باید اضافه بشه ؟ دیتا استاکچرزها دقیقا چیزایی هستن که باید اضافه بشن و چیزی که مخاطب میخواد رو به گوگل بدن تا به کاربر نشون بده .
آموزش سئو: منبع کامل آموزش رایگان سئو (۲۰۲۳)
انواع ساختارهای structured data
در سالهای اخیر به شکلهای مختلفی از این دیتا ها استفاده شده. که در دو نوع هستن:
Rich Snippets : توضیحات اضافهای که مرتبط با موارد جستجو شده است مثلا امتیاز یک کتاب یا فیلم که در زیر عنوان آن در صفحه SERPs نشان داده میشود.
Knowledge Graphs : باکسهایی که در سمت راست SERPs مشاهده میکنید و غالبا توضیحات اضافه مانند توضیحات ویکیپدیا در آن قرار دارد.
چطور از Structured Data استفاده کنیم؟
تا اینجای کار فهمیدیم داده های ساختار یافته چی هستن و اهمیتشون چی هستش. حالا وقتشه که بدونید چطور ازشون استفاده کنیم. در درجه اول اسکیماهای مناسب رو متناسب با محتوایی که دارید انتخاب کنید از جمله :
- Organization
- Person
- Place
- Breadcrumb
- Local Business
- Restaurant
- Product
- Offer
- Review
- Book
- Movie
- Event
این اسکیما هارو به صورت ترکیبی هم برای یک صفحه میتونید استفاده کنید در قدم بعدی Structured Data رو علامت گذاری کنید. گوگل این کار رو براتون اسون کرده و نیازی نیست از کد نویسی استفاده کنید یک ابزار معرفی شده به نام Structured Data Markup Helper» که به شکل زیر استفاده کنید. برنامرو باید باز کنید و اسکیمای مناسب بیزینستون رو انتخاب کنید:

بعدش بیاید آدرس را وارد کنید و دکمه « Start Tagging» رو بزنید.

در مرحله بعد بخشهای موردنظر برای هر نوع اسکیما را در صفحه با هایلایتکردن مشخص کنید. پس از مشخص کردن همه بخشها، از بالای صفحه دکمه Create HTML را بزنید.

توی مرحله بعدی از منوی بالای در سمت راست، میتوانید انتخاب کنید که کدها بصورت «JSON-LD» باشند یا «Microdata» و اونارو را دانلود یا کپی کرده و در بخش کد HTML صفحه سایت خود قرار بدین.

بعدش بیاید علامتگذاری که انجام دادین رو تست کنید. برای این کار میتونید از ابزار «Rich Results Test» استفاده کنید تا تمامی خطاها و هشدارها روبه شما نمایش بده
خب دیگه همهچیز امادست که صفحه ای که اسکیما براش تعریف کردین به بهترین شکل نمایش داده بشه ولی نکته ای که بهتون بگم اینه که اگر تمام مراحلو بدون خطا هم برید بازم تضمینی وجود نداره که اسکیما ها در نتایج نمایش داده بشن.؛ از جمله مهمترین دلایلش هم میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم
- استراکچر دیتا با محتوای اصلی صفحه همخوانی ندارد یا احتمال تقلب در آن تشخیص داده شده است.
- استراکچر دیتا ایراداتی دارد که ابزار تست قادر به شناسایی آنها نبوده است.
- محتوای علامتگذاریشده از دید کاربر مخفی است.
ابزار هایی دیگر برای کار با استراکچر دیتا
توسعه دهنده ها
- Google Data Highlighter
- JSON-LD Schema Generator by Merkle
اعتبار سنج ها و ابزارهای آزمایش
- Yandex Structured data markup
- Yandex Structured data validator API
- Structured Data Testing Tool
- Google Search Console Rich Cards
- Google Rich Results Tester
- Bing Webmaster Tools Markup Validator
پلاگین های وردپرس
- Yoast SEO Local
- The Yoast SEO WooCommerce
- Yoast SEO
دوست داری 45 روز کارآموزی سئو در محیطی کاملا دوستانه بگذرونی ؟همین الان ثبت نام کن
سخن پایانی
وقتی از داده های ساختار یافته استفاده میکنیم بهمون کمک میکنه داده هایی که میخوایم رو به دست بیاریم و همچنین در توسعه بیزینس و شناخت برند هم موثر واقع میشه .ولی نکته ای که مطرح هستش اینه که طبق قواعد و الگوریتم های گوگل انجامش بدین . امیدواریم این مقاله براتون مفید بوده باشه ما در تیم اکولرن خوشحال میشیم نظرات و تجربیاتتون رو راجع به استراکچر دیتا ها با ما در میان بزارید .