وبلاگ

ایمیل مارکتینگ چیست؟ چگونه یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق ایجاد کنیم؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و کاربردها

ساده بخواهیم مفهوم ایمیل مارکتینگ را بیان کنیم، باید گفت که توانایی جذب کاربر یا مشتری جدید یا فروش بیشتر با ارسال ایمیل. و اینگونه نیست که شما به دو هزار نفر ایمیل ارسال کنید بلکه باید استراتژی ای بچینید که بتوانید برای مخاطبین هدف ایمیل ارسال کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

آنچه در این مطلب خواهید خواند

بازاریابی ایمیلی یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال است که می توان آن را در طرح استراتژی بازاریابی خود قرار داد. ایمیل مارکتینگ را می توان به عنوان ابزاری کم هزینه و مؤثر با توانایی افزایش تعامل با مشتری و افزایش فروش در نظر گرفت.در این مقاله ، قصد داریم  شما را با بازاریابی ایمیلی آشنا می‌کنیم و راه های موفقیت کمپین بازاریابی ایمیلی را با شما در میان بگذاریم پس با ما تا انتهای مقاله از آکادمی  اکولرن همراه باشید.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی زمانی است که یک کسب و کار از ایمیل برای برقراری ارتباط و ارتباط با پایگاه مشتریان خود استفاده می کند. این یک شکل از بازاریابی مستقیم است که برای اطلاع رسانی به مشتریان، افزایش آگاهی از برند و ترویج محصولات و خدمات خاص استفاده می شود.

شما به عنوان یک بیزینس، نمی توانید ایمیل را نادیده بگیرید. اگر به داده ها نگاه کنید، در سال 2020، تعداد کاربران جهانی ایمیل به چهار میلیارد رسید و قرار است در سال 2025 به 4.6 میلیارد کاربر افزایش یابد. این بیش از نیمی از جمعیت جهان است! در سال 2022، میانگین بازگشت سرمایه (ROI) بازاریابی ایمیلی 36 دلار به ازای هر 1 دلار هزینه شده بود.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ + مزایا و کاربردها

بیشتر از 30 ساعت آموزش رایگان سئو منتظر شماست !

مزیت ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ می تواند یک ابزار بازاریابی بسیار قدرتمند برای کسب و کار شما باشد. دارای مزایای زیادی است که ما شش مورد برتر آن را که می‌توانند مستقیماً روی درآمد شما تأثیر بگذارند را با شما به اشتراک می گذاریم.

  1. افزایش آگاهی از برند

ایمیل می تواند با به اشتراک گذاشتن منابع ارزشمند، محتوای آموزشی، اخبار، به روز رسانی ها و موارد دیگر با مشترکین، به شما کمک کند تا در مورد برند، محصولات و خدمات خود اطلاعاتی را منتشر کنید. همچنین باید محتوای ایمیل و طراحی آن با  هویت برندتان هماهنگ باشد  تا آگاهی از برند ایجاد کنید.

  1. ایجاد ترافیک وب سایت

 یک راه عالی برای جذب ترافیک بیشتر به وب سایت شما است. می‌توانید قسمت‌هایی از مقالات اخیر را به اشتراک بگذارید و مشترکین علاقه‌مند را برای خواندن نسخه‌های کامل به وبلاگ خود بیاورید یا به ایمیل‌های تبلیغاتی تان تماس‌ برای اقدام (calls-to-action)  اضافه کنید که مشترکین را به  صفحات فرود ( landing pages) و صفحات فروش شما می‌برد تا اطلاعات بیشتری درباره محصولات شما کسب کنند.

  1. افزایش فروش و درآمد

ایمیل به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را جلوی دید مشتریان قرار دهید و تکنیک های تبلیغاتی مختلف را برای کسب درآمد بیشتر آزمایش کنید( تست A/B). به عنوان مثال، می توانید برای شروع خرید، تخفیف و ارسال رایگان ارائه دهید.  ایده دیگر به اشتراک گذاشتن مجموعه هایی است که توجه را به محصولات خاص جلب می کند. همچنین می توانید از تکنیک های فروش متقابل برای افزایش میانگین ارزش سفارش استفاده کنید.

  1. تقویت دیگر کانال های بازاریابی تان

می توانید ایمیل را با دیگر کانال های بازاریابی خود ترکیب کنید و ترافیک را به سایر نقاط حضور مشتری، مانند رسانه های اجتماعی، صفحات فرود، وبلاگ ها و رویدادهای شخصی هدایت کنید. به عنوان مثال، می توانید از مشتریان جدید بخواهید که نظر خود را در صفحه فیس بوک شما به اشتراک بگذارند، یا یک چالش اینستاگرامی راه اندازی کنید و مشترکین را دعوت کنید.

  1. وفادارکردن مشتریان

با ایمیل، فضایی دارید که بتوانید پیام های خود آزمایش کنید. انواع مختلفی از کمپین های ایمیلی وجود دارد که می توانید ارسال کنید که در ادامه به آنها نیز اشاره شده است و فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد.تغییر کمپین های ایمیلی، مشتریان را نسبت به برندتان علاقه مند و هیجان زده نگه می دارد. بعلاوه، باعث می شوند تا در ذهنشان بمانید.

  1. کسب داده های تجاری ارزشمند

ایمیل به شما این امکان را می دهد که داده های مشتریان را جمع آوری کنید و در مورد رفتارشان آگاهی کسب کنید. می توانید این کار را با پیگیری آنالیزها، ارسال نظرسنجی های ایمیلی و فرم های بازخورد انجام دهید. از این اطلاعات برای بهبود ایمیل، تجارت، محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهای بازاریابی ایمیلی برای راه‌اندازی خودکار ایمیل‌ها بر اساس اقدامات خاص مشتری استفاده کنید. به عنوان مثال، به محض ثبت نام مخاطب در خبرنامه شما، به طور خودکار یک ایمیل خوش آمدگویی ارسال کنید.

اتوماسیون نه تنها در زمان و تلاش شما صرفه جویی می کند، بلکه کمکتان می کند ایمیل مناسب را در لحظه مناسب برای شخص مناسب ارسال کنید و خطا و تاخیرهای انسانی را به حداقل برسانید.

 

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟ + مزایا و کاربردها

 مقاله رو از دست ندین: بودجه خزش چیست؟ چگونه آن را افزایش دهیم

انواع ایمیل های بازاریابی کدامند؟

بازاریابی ایمیلی نیازمند یک استراتژی جامع است به این دلیل که فقط یک نوع ایمیل وجود ندارد که بخواهید برای مخاطبان خود ارسال کنید. ایمیل می تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد تا به شما کمک کند از استراتژی خود نهایت استفاده را ببرید. برخی از انواع رایج ایمیل عبارتند از :

  • ایمیل خوش آمد گویی

یک ایمیل خوش آمد گویی اولین ایمیلی است که مشترک هنگام ثبت نام در لیست ایمیل دریافت می کند. ایمیل های خوش آمدگویی با  میانگین نرخ باز شدن 50٪ ،راهی عالی برای معرفی مخاطبین جدید به برند، محصولات و یا خدمات شما هستند. در اینجا نمونه ای از یک ایمیل خوش آمدگویی از Duolingo پس از شروع یادگیری یک زبان جدید توسط کاربر جدید آورده شده است .

  • ایمیل های خبرنامه 

یکی از محبوب ترین انواع ایمیلی هستند که معمولاً ماهیت تبلیغاتی ندارند و برندها می توانند از آنها برای به اشتراک گذاشتن اخبار و به روز رسانی های صنعت، نکات، ترفندها، ویژگی ها، جمع بندی وبلاگ و موارد دیگر با مشترکین خود استفاده کنند.در اینجا نمونه ای از یک خبرنامه ایمیلی از Visme است که بر برجسته کردن محتوای وبلاگ مربوط به طراحی بصری برند تمرکز دارد.

  • ایمیل های تبلیغاتی

یک ایمیل تبلیغاتی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، اما هدف اصلی آن تبلیغ یک محصول، خدمات یا فروش مداوم به مخاطبان شماست.در اینجا یک مثال عالی از یک ایمیل تبلیغاتی از Modernica آورده شده است:آن‌ها فروش‌های برترشان را برای جمعه سیاه (Black Friday) به نمایش می‌گذارند تا مشتریان علاقه‌مند آگاه شوند و بتوانند از مزایای فروش استفاده کنند. احتمالاً آن را در سایر کانال های بازاریابی اش مانند وب سایت و رسانه های اجتماعی نیز تبلیغ می کند. افزودن ایمیل به شکل ترکیبی به ایجاد یک استراتژی کامل همه‌کانالی کمک می‌کند. به‌علاوه، باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه و نرخ تبدیل می شود.

انواع دیگر ایمیل هایی که ممکن است ارسال کنید عبارتند از:

  • ایمیل های تعامل مجدد ( re-engagement emails):ایمیل‌هایی که تلاش می‌کنند مشترکان ایمیلی که اخیرا فعال نبودن را با باز کردن ایمیل، کلیک کردن روی پیوند یا حتی خرید، دوباره با محتوای خود درگیر کنند. محتوای خط موضوع (Subject lines) ایمیل آنها اغلب عبارتند از: «دلم برات تنگ شده» یا «هنوز آنجایی؟»
  • ایمیل‌های معاملاتی: مانند ایمیل‌ تأییدیه یا اطلاعیه بازنشانی رمز عبور ایمیل تأیید پیامی است که تراکنش فعلی شما را تأیید می کند. ایمیل‌های تأیید، یا رویدادهای حرفه‌ای مختلف، مانند سفارش مشتری یا اشتراک ایمیل، را مجدداً به گیرنده، تأیید یا یادآوری می‌کنند.
  • ایمیل های بازخورد یا نظرسنجی: این کمپین‌های ایمیل برای جمع‌آوری بازخورد و نظرات  مشتریان فعلی  ارسال می‌شوند  . می‌توانید از مشترکین بخواهید که در وب‌سایت یا رسانه‌های اجتماعی شما نظر بدهند، یا در یک پلتفرم بررسی رتبه‌بندی ستاره‌ای بدهند.
  • ایمیل های نقطه عطف: مانند تولد یا سالگرد مشتری این کمپین های ایمیلی محصولات جدید، فروش، رویدادها، تعطیلات و سالگردها را به مشترکین اعلام می کنند.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟ + مزایا و کاربردها

چگونه یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق ایجاد کنیم؟

اگر فکر می کنید زمان آن رسیده که یک کمپ بازاریابی ایمیلی بسازید پس وارد عمل شوید. در اینجا چند نکته مهم و سریع وجود دارد که به شما در ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق کمک می کند:

  1. اهداف خود را مشخص کنید

وقتی صحبت از اجرای یک بازاریابی ایمیلی موفق به میان می آید، اولین و مهمترین گام این است که اهداف خود را شناسایی کنید. این سوال را از خود بپرسید که می خواهید از کمپین بازاریابی ایمیلی خود به چه چیزی برسید؟

آیا فروش شما را افزایش دهد یا می خواهید با مشتریانتان در ارتباط باشید؟ بسیاری از شرکت ها بازاریابی ایمیلی را تنها به این دلیل انتخاب می کنند که رقبایشان آن را انجام می دهند. قبل از شروع، یک هدف واضح در ذهنتان در مورد آنچه می خواهید از طریق ایمیل مارکتینگ به دست آورید، داشته باشید.ایمیل به شما این امکان را می دهد که با مشتریان خود رابطه شخصی ایجاد کنید.برخی از مشتریان بالقوه ممکن است به محصول شما علاقه مند باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هنوز آماده خرید آن نباشند.

اگر شما یک شرکت نوپا هستید، از مردم انتظار نداشته باشید که به محض راه اندازی یک محصول به صورت آنلاین، وارد شوند و محصول شما را بگیرند. این یک واقعیت کاملاً شناخته شده است که مردم به ندرت از مارک هایی که نمی شناسند خرید می کنند. هدف اصلی در اینجا ایجاد رابطه با مشتریان شما است زیرا گاهی اوقات برای تبدیل آنها به مشتری چندین بازدید لازم است.

در یک نظرسنجی که در مورد اثربخشی کمپین های بازاریابی ایمیلی انجام شد، بیش از 90 درصد از مدیران بر این باور بودند که بازاریابی ایمیلی موثرترین ابزار برای به دست آوردن مشتری در صورت استفاده عاقلانه است.

هنگامی که یک نظرسنجی برای تعیین هدف اصلی یک کمپین بازاریابی ایمیلی انجام شد، در کمال تعجب، بیشترین رای برای تبدیل ها بود. این در واقع ثابت می کند که شرکت ها به اثربخشی کمپین های بازاریابی ایمیلی در هنگام تبدیل اعتماد دارند.

وقتی ارتباط شخصی با مشتریان بالقوه خود ایجاد می کنید، شکی نیست که آنها محصول و خدمات شما را خواهند خرید. از آنجایی که این روش بازاریابی با حداقل سرمایه گذاری ارزان است، بازگشت سرمایه (ROI) شما را افزایش می دهد.

  1. با محتوای خود درگیر شوید:

خب، این یک رویکرد غیر مستقیم است. در اینجا شما یک وبلاگ فعال ایجاد می کنید که در آن مطالب منحصر به فرد به طور منظم منتشر می شود. اعلان‌ها را می‌توان به طور مرتب از طریق ایمیل‌هایی که به مشتریان در مورد محتوای اخیراً اضافه شده اطلاع می‌دهد، ارسال کرد. مشترکین شما محتوا را می خوانند و آن را در میان دوستان خود در پلتفرم های رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.

  1. ایمیل را شخصی سازی کنید:

ایمیل‌هایی که با عبارت «آقا/خانم عزیز» شروع می‌شوند، خوانندگان شما را به چالش می‌کشند. این نشان می دهد که فکر زیادی برای ارسال آن ایمیل ها نشده است. همیشه نام مشترک خود را هنگام آدرس دادن به آنها اضافه کنید.

  1. از تصاویر جذاب استفاده کنید:

هیچ کس دوست ندارد تکه ای ساده از متن خسته کننده را بخواند. چند تصویر رنگارنگ که نشان دهنده برندتان هستند را بگنجانید. متن را با فونت های بزرگ در داخل تصاویر خود قرار دهید، زیرا مردم بیشتر آنها را می خوانند.

  1. بهینه سازی برای چندین دستگاه:

افراد از طریق دستگاه های مختلف به ایمیل ها دسترسی دارند. مهم است که ایمیل های شما دارای طراحی واکنش گرا باشند که برای تلفن های همراه، تبلت ها و همچنین دسکتاپ ها بهینه شده باشد. اگر ایمیل های خود را به صورت سازگار با موبایل طراحی نکنید، احتمال اینکه به اندازه کافی مورد توجه قرار نگیرد زیاد است.

حتما به کپی توجه کافی داشته باشید. آن را با یک موضوع عالی که کمتر از 50 کاراکتر است ایجاد کنید.

  1. شامل CTA معنی دار باشد (Call To Action):

بسیار مهم است که هر ایمیل را با یک فراخوان(CTA) مناسب تکمیل کنید.در غیر این صورت شما فقط وقت با ارزش و فضای inbox  مشترک خود را گرفته اید.

  1. از یک ایمیل ساز جامع استفاده کنید:

یک سازنده ایمیل HTML می تواند به ایجاد یک کمپین بازاریابی ایمیلی موفق کمک شایانی کند. سازندگان ایمیل می توانند به شما در ایجاد، بهینه سازی و همچنین شخصی سازی ایمیل هایتان کمک کنند.

علاوه بر این، بیشتر سازندگان ایمیل به گونه ای طراحی شده اند که بدون دردسر باشند، بنابراین برای استفاده از آن نیازی به داشتن پیشینه طراحی فنی یا گرافیکی نیست. استفاده از بهترین خدمات متناسب با نیازهای شما کمک می کند تا زمان زیادی را صرفه جویی کنید.enginemailer نمونه ای از سازنده ایمیل HTML است.

 

 

با 45 روز کارآموزی سئو کسب و کار خودتو راه بنداز

نمونه هایی از بهترینهای بازاریابی ایمیلی

1- UBER

استراتژی بازاریابی ایمیلی Uber ، سادگی آن است. فضای ایمیل خود را با حجم زیادی از مطالب پرمخاطب پر نمی کند و مستقیماً سر اصل مطلب می رود.

کمپین بازاریابی Uber برای ازدحام جمعیت طراحی شده است که به سرعت محتوا را اسکن می کنند. این شامل یک عنوان جذاب، یک توضیح سریع و یک CTA واضح و سرراست است.

اوبر همچنین موضوع ایمیل های خود را مطابق با تصویر برندش نگه می دارد. این شامل استفاده مداوم از فونت‌ها، رنگ‌ها و طرح‌ها در کمپین‌های بازاریابی است.

  1. Dropbox

دراپ باکس یک استراتژی تعامل مجدد کاربر بسیار جالب دارد. ممکن است فکر کنید که ایمیل‌های سرویس‌هایی که مردم از آن‌ها استفاده نکرده‌اند ممکن است مورد استقبال آنها قرار نگیرد. اما دراپ باکس خلاف آن را ثابت می کند.

Dropbox  با چند تصویر زیبا و پیامی کوتاه و شیرین، وجود خود را به روشی غیر مزاحم (non-intrusive) به مشترکین یادآوری می کند.

اگر از این نوع استراتژی ایمیل استفاده می‌کنید، می‌توانید «پیشنهاد فرصت محدود» را نیز در نظر بگیرید که افراد را تشویق می‌کند محصول شما را دانلود یا نصب کنند.

  1. Nike

اینجا کمپین ایمیل نایک یک روز در آینده را هدف قرار داده است – روز پدر. نکته جالب در مورد این ایمیل این است که نایک چگونه از یک تصویر محصول مناسب همراه با کپی هوشمندانه استفاده می کند. همه به دنبال هدیه ای عالی برای روز پدر هستند و نایک آن را در بشقاب (یا در ایمیل) برای شما سرو می کند.

  1. Tinder

تحقیقات ثابت کرده است که ایمیل های خوش آمدگویی دارای نرخ باز شدن شگفت انگیز 52.9٪ هستند. سایت محبوب دوستیابی Tinder از این استراتژی برای جذب مشتریان جدید به خوبی استفاده می کند.

کپی رایترها و طراحان گرافیک از پس‌زمینه شیک و CTA واضح برای جذب مشتری بالقوه برای ورود به سیستم استفاده می‌کنند. کل ایمیل خیره‌کننده به نظر می‌رسد و خواندن آن آسان است.

سخن پایانی

ایمیل مارکتینگ فرستادن انبوهی از ایمیل ها بدون داشتن استراتژی به مخاطبان نیست در واقع یک بازاریابی ایمیلی موفق نیاز به رویکرد دقیق تر برای افزایش تبدیل و رشد کسب و کار شما دارد. اگر برای جذب موفقیت آمیز مخاطبان هدف خود تلاش کرده اید الان وقت آن است از نکات گفته شده در این مقاله که خوانده اید نهایت استفاده را ببرید. خوشحال میشویم نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید. 

 

جواد صادقی

جواد صادقی

جواد صادقی متولد 1377 فعال در حوزه آی تی و اختصاصی در بخش سئو و تولید محتوا. در حال حاضر در آکادمی اکولرن مشغول به کار هستم و در زمینه زبان انگلیسی و برنامه نویسی بک اند سایت هم فعالیت می کنم.
آنچه در این مطلب خواهید خواند

دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید