در طی پیشرفت و گسترش بستر اینترنت و موتورهای جستجو همیشه محتوا تولید شده نقش مهمی در نمایش دادن یک وب سایت، بلاگ و به طورکلی بستری که نویسنده و تولید کننده می سازد داشته است. شاید در گذشته مخاطبان برای پیدا کردن پاسخ سوال خود از گوگل و یا هرچیزی که به دنبال آن هستند انتظار زیادی از موتورهای جستجو برای یافتن دقیق مطلب مورد نظرشان نداشتند، اما امروزه آمار نشان میدهد سرچ هایی که در مرورگرها انجام میگیرند در حقیقت بیشتراز پنج کلمه را شامل می شوند و مخاطبان به دنبال یافتن مطلبی هستند که دقیقا پاسخگوی نیاز آن شخص است. در این مقاله از اکولرن قصد داریم شما را با مفهوم پیلار کلاستر و اهمیت آن در سئو بیشتر آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

محتوای ستونی ( پیلار) چیست ؟
در سال 2017 توسط شرکت هاب اسپات اصطلاح محتوا پیلار < Pillar content > ساخته شد و از آن، برای بیان کردن موضوعات کلی و جامع ای که مخاطبان را بهسوی بازدید از مطالب و مقاله خود جذب میکنند استفاده شد.محتوای ستونی، تمام جنبههای مربوط به یک موضوع را پوشش میدهد و حاوی تمام هایپرلینک ها، پستهای خوشه ای و جزئیات بیشتر و دقیقتر راجع به آن موضوع است، محتوای ستونی، جزو یکی از جدیدترین روشهای محتوا سازی محسوب میشود که در سایتهای مختلف برای جذب مخاطب و ارائه مطالب باکیفیت و مفید، در دسترس قرار خواهد گرفت.
این نوع محتوا سازی، مجموعهای از چند محتوا را شامل میشود که بهصورت خوشه بندی به یک مورد از محتوای مرکزی که یکی از موضوعات اصلی مقاله سایت است، وصل میشود. این روش که برای جلب رضایت بیشتر مخاطب طراحیشده، بیشتر از موارد دیگر مورد استفاده قرار میگیرد که از طریق آن مخاطب پاسخ خود را در گوگل مییابد.

به سئو علاقه دارید ؟ پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ مزایا و کاربردها
مزایای بکار بردن پیلار
تولید محتوا به صورت ستونی، به شما این اجازه را میدهد تا طبق یک برنامه منظم که در آن باید به موارد گوناگونی توجه داشته باشید، یک مقاله مدیریتشده و منظم از هر لحاظ را بنویسید. هنگامی که مخاطب به جستجوی مطلبی میپردازد و با وبسایتی مواجه میشود که از روش کانتنت یا محتوای ستونی استفاده کرده، میتواند به دلیل شاخه بندی مرتب به موضوع مورد نظر، بهسرعت دسترسی پیدا کرده و در وقت خود صرفهجویی کند.
سایتی که برای محتوای خود از روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی استفاده کرده، باعث شده که مخاطب سایت بتواند بدون هیچ مشکل و نقصی به آن چیزی که میخواهد، دست ِیابد، چرا که در روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی هر چیزی که مخاطب نیاز دارد، در اختیارش قرار میگیرد و میتواند از آن استفاده کند، و ازآنجاییکه در روش پیلار کانتنت یا محتوای ستونی، شما صفحات گوناگونی را با لینک دهی شکل دادهاید، مخاطب میتواند به موضوعات و صفحات دیگر نیز جذب شود، البته توجه داشته باشید که محتوای قرار گرفته در سایت شما باید توانایی جذب مخاطب را داشته باشد و اگر اینگونه باشد، مدتزمانی که مخاطب در سایت شما میماند، بیشتر میشود و این برای رتبه دهی به سایت، یک نکتهی مثبت به نظر میرسد.

مطالب پلاتر نگاهی کلی و گذرا به یک موضوع کلی انداخته، موضوعات فرعی حول موضوع اصلی را معرفی کرده و از بررسی عمیق و دقیق موضوعات فرعی خودداری میکنند. چنین محتوایی برای پرداختن به موضوعات کلی بسیار مناسب است، زیرا کاربرانی که درباره موضوعات کلی جستجو میکنند، معمولا در مراحل اولیه سفر مشتری قرار داشته و بیشتر به دنبال اطلاعات کلی برای آشنایی اولیه با موضوع هستند.
این کاربران نیازی به اطلاعات دقیق و جزئی ندارند، به همین دلیل یک محتوای ستونی اطلاعات موردنیاز چنین کاربرانی را تامین میکند. البته با خواندن محتوای ستونی و کسب اطلاعات لازم، کاربر نیاز به اطلاعات دقیقتر راجع به موضوعات جزئی پیدا میکند که با کمک لینکسازی داخلی میتوان او را به صفحات تخصصیتر سایت هدایت کرد.
محتوای کلاستر ( خوشه ای ) چیست ؟
محتوای کلاستر Cluster content روشی موثر جهت سازماندهی محتواهای یک وب سایت است که از چندین لینک داخلی و کلمه کلیدی مرتبط تشکیل میشود تا یک موضوع کامل را پوشش دهد. محتوا تاپیک کلاستر در واقع از برخی لینکهای داخلی و برخی کلمات کلیدی مشابه و مرتبط استفاده میکند تا بتواند یک موضوع گسترده و کامل را در قالب یک مقاله مختصر و مفید در اختیار کاربر قرار دهد. حتما میدانید که برای تولید محتوای اصولی و سئو شده باید از یک کلمه کلیدی اصلی و چندین کلمه کلیدی فرعی استفاده کنید تا مطلب شما در صفحه اول نتایج موتور جستجوی گوگل قرار گیرد و نرخ بازدید از آن نیز افزایش پیدا کند.

این روش دقیقا همان تولید محتوای خوشه ای است که از یک بدنه اصلی (موضوع مقاله) و چندین خوشه (لینکهای داخلی مرتبط) تشکیل میشود.مدل خوشه ای محتوا به بیان سادهتر به مدلی از محتوا اشاره دارد که از چندین کلمه کلیدی فرعی و مرتبط تشکیل شده است که همگی در کنار یکدیگر سعی دارند موضوع اصلی مقاله (کلمه کلیدی اصلی) را در مختصرترین حالت ممکن به کاربر انتقال دهند. در گذشته برای تولید محتوا و پرداختن به یک موضوع خاص از روشهای مختلفی همچون تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) استفاده میشد. محتواهای تولید شده با استفاده از تکنیک آسمان خراش معمولا مقالاتی طولانی هستند که از چهار الی پنج هزار کلمه تشکیل می شوند و در آن به طور کامل به تمامی موضوعات مرتبط با مقاله پرداخته می شود. این مدل محتوا دیگر با الگوریتمهای جدید گوگل همخوانی ندارد و معمولا بازخوردهای مثبتی نیز از سوی کاربران دریافت نمیکند، زیرا بسیار طولانی هستند و خواندن آنها از حوصله کاربران خارج است.
بیشتر از 30 ساعت آموزش رایگان سئو منتظر شماست !
کاربرد های کلاستر
هرچه قدر که خوشههای محتوایی شما کاملتر باشند، گوگل شما را به عنوان محتوای بهتر به خوانندگانش معرفی خواهد کرد. در واقع گوگل میتواند متوجه شود که شما تمام جنبههای یک موضوع را به طور تخصصی در سایت خود پوشش دادهاید. محتوای تاپیک کلاستر به عنوان محتوای کاربر پسند شناخته میشود زیرا با خواندن آن به راحتی و در سریعترین زمان ممکن میتواند اطلاعات کلیدی را درباره موضوع مورد نظر خود بدست آورد. در این میان نیز با کلیک بر روی لینکهای داخلی نیز اطلاعات بیشتری درباره موضوعات مرتبط با آن بدست میآورد. بنابراین وب سایتی که بتواند انتقال اطلاعات به مخاطب را در سریعترین زمان ممکن انجام دهد مسلما پس از مدتی کاربران و مخاطبانی وفادار خواهد داشت که همیشه از مطالب آن بازدید میکنند و آن را به عنوان مرجعی قابل اعتماد به دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد.
کاهش نرخ پرش نیز یکی دیگر از مزایای مهم مدل خوشه ای محتوا است که موجب میشود کاربران با محتوای شما ارتباط برقرار کنند و به خواندن آن ادامه دهند. زیرا در این صورت با بازدید از لینکهای داخلی مقاله به بخشهای مختلف وب سایت هدایت میشوند و مدت زمان بیشتری را در صفحه شما سپری میکنند، کاربران در صورتی که نتوانند با محتوای شما ارتباط برقرار کنند و یا پاسخ پرسشهای خود را نیابند به سرعت صفحه را ترک کرده و از صفحهای دیگر بازدید میکنند. به این ترک سریع صفحه توسط بازدید کنندگان اصطلاحا پرش کاربر گفته میشود که گوگل به سرعت آن را شناسایی کرده و تاثیرات منفی بر جایگاه وب سایت شما خواهد داشت.
ارتباط پیلار و کلاستر
به بیانی کاملا ساده، کلاسترها یا خوشه ها در واقع چند محتوا هستند که روی سایت شما منتشر شده اند و همگی به یک محتوای پیلار پایه ای یا ستون لینک شده اند. نقش هر کدام از محتواهای کلاسترها این است که اطلاعات بیشتری را در مورد محتوای پیلار فراهم کنند.
پیلار کانتنت عمدتا روی یک کلیدواژه اصلی و کلی که سرچ بالایی داشته تمرکز دارد و کلاستر ها نیز روی کلیدواژه های لانگ تیل یا طولانی در همان حوزه با میزان سرچ و رقابت کمتر توجه دارند.
در مدل پیلار کلاستر ، صفحه پیلار یا ستون نقش محتوای اصلی یا هاب را برای یکی از موضوعات اصلی شما را داشته و محتوای مادر چندین محتوای دیگر محسوب می شود. صفحات کلاستر نیز نقش فراهم کردن اطلاعات جزئی تر با کلیدواژه های طولانی تر در حوزه همان موضوع پیلار را دارند و همگی به صفحه پیلار و به یکدیگر لینک می شوند. همین لینک ها کم کم به گوگل این سیگنال را می دهند که محتوای پیلار آتوریتی بالایی در موضوع مدنظر دارد و به مرور زمان، رنک این پیج در گوگل بالا و بالاتر می رود.

با 45 روز کارآموزی سئو کسب و کار خودتو راه بنداز
اهمیت پیلار و کلاستر در سئو
صفحات پیلار و کلاسترهای مرتبط به آنها به بازدیدکنندگان کمک میکنند تا هر چیزی که میخواهند درمورد یک موضوع بدانند را بهراحتی در سایت ما پیدا کنند. این موضوع تجربه کاربری را تا حدود زیادی بهبود میدهد.
همچنین خوشه های موضوعی به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای شما را بهتر درک و تجزیه و تحلیل کنند. به لطف لینک سازی داخلی، موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند رابطه و سلسله مراتب بین مقالات شما را بیابند و صفحات بیشتری را در وب سایت شما بخزند. واقعیت این است که اکثر برندها بیش از یک زمینه تخصص دارند. فکر کردن در مورد توسعه وب سایت خود حول این حوزه های موضوعی کلیدی (به جای فقط کلمات کلیدی منفرد) راهی عالی برای شروع به فکر کردن در مورد خوشه بندی موضوعات است.
همچنین شما میتوانید برای شرکت در دوره تکنیکال سئو مجموعه اکولرن که به صورت تخصصی به جزییات در این موارد پرداخته است اقدام کنید.
سخن پایانی
یکی از مهمترین دلایل اهمیت استراتژی تولید محتوای خوشهای در کنار محتوای پیلار، سازماندهی و مدیریت مقالههای سایت است.دراین مطلب به بررسی پیلار کلاستر و همچنین نحوه مدیریت آن پرداختیم.
با این روش میتوانید از تولید محتواهای کم ارزش و کم اهمیت دوری کنید و روی موضوعات اصلی حوزه کسب و کارتان تمرکز کنید و با برنامهای دقیق پیش بروید. ارزش ساختار محتوایی سایت شما با تولید محتوای ستونی و خوشهای تا چندین برابر بیشتر از محتوای پراکنده افزایش خواهد یافت، و در طولانی مدت به بهینه سازی سایت شما کمک زیادی خواهد کرد.
مجموعه اکولرن با سابقه درخشان در تلاش است تا با برگزاری دوره ها و آموزش های لازم در زمینه تولید محتوا و دیگرحوزه ها به علاقه مندان در این مباحث کمک کند.